Scroll Top

Behind the scenes i Public Transport Supplier Management (PTSM)

I samband med att Bivab publicerade en nyhet om bussar som leveranskontrollerades publicerade vi detta;

Men vad händer egentligen bakom kulisserna vid en leveranskontroll om man har FRIDA?
En leveranskontroll är en del av FRIDAs fordonskontroll som vanligtvis utförs av trafikbeställaren inför en trafikstart. Då har trafikföretaget ofta ett antal nya fordon som beställts och levererats för ett specifikt trafikavtal. En leveranskontroll är ett strukturerat arbetssätt för att säkerställa att varje fordon uppfyller de krav som ställts i trafikavtalet innan det tas i drift.

I FRIDA är hela kontrollflödet digitaliserat – från planerad kontroll till färdigt protokoll:
* Kontrollunderlag skapas utifrån de specifika kraven i avtalet
* Kontroller utförs sedan baserat på underlaget, antingen vid leverans eller ibland även i fabriken hos fordonstillverkaren
* Godkända fordon blir redo att sättas in i trafik

Så här underlättar FRIDA fordonskontroller:
* Resultat, bilder och kommentarer dokumenteras direkt i systemet
* Trafikföretaget informeras automatiskt vid underkänd kontroll
* Dialogen mellan kontrollant och leverantör sker i FRIDA
* Allt sparas – spårbart och tillgängligt för båda parter

Det ger:
* Ett strukturerat arbetssätt som stärker samverkan
* Säkrad regelefterlevnad genom spårbarhet och transparens
* En tryggare kollektivtrafik för resenärerna

Fordonskontroller är bara ett av många exempel på hur FRIDA – kollektivtrafikens digitala samverkansplattform – stöttar upphandlad kollektivtrafik, från avtal till leverans.

Lycka till med de nya bussarna Bivab, Västtrafik, VÅRGÅRDABUSS AB

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.